Estw kai twra, meta tin 'kalypsi' tou docomomo, estw kati.
Αργοί ρυθμοί για τα διατηρητέα, γοργοί ρυθμοί για τις κατεδαφίσεις
Ένα σπίτι πέφτει, πέφτει...
Η Πολιτεία σε ρόλο θεατή βλέπει επιχειρηματίες ανάπτυξης γης να αγοράζουν σημαντικά αρχιτεκτονήματα και να τα κατεδαφίζουν για να ανεγείρουν πολυκατοικίες
Συγκίνηση και θυμό μαζί ένιωσαν όσοι αντίκρισαν πριν από μερικές μέρες τον εκσκαφέα στην αυλή του σπιτιού της οδού Πειραιώς, στον αριθμό 3. Πρόκειται για ένα σημαντικό οικοδόμημα, σχεδιασμένο το 1947 από τον Χαρίλαο Δίκαιο, έναν από τους σημαντικότερους Κύπριους αρχιτέκτονες. Η έλλειψη σαφούς πολιτικής και τέτοιων μέτρων που να διασφαλίζουν τη διατήρηση οικοδομημάτων μοντέρνας αρχιτεκτονικής, οδήγησε στην πώληση του εν λόγω σπιτιού σε μεγάλη εταιρεία ανάπτυξης γης, οπότε σύντομα -δυστυχώς- θα κατεδαφιστεί. Ότι το σπίτι που σχεδίασε ο Χαρίλαος Δίκαιος, μόλις δύο χρόνια μετά τις σπουδές του, αποτελεί δείγμα μοντέρνας αρχιτεκτονικής, είναι αναμφίβολο. Εντούτοις, η προφανής αδυναμία τόσο του Δήμου όσο και της Πολιτείας να αξιολογήσουν εγκαίρως οικοδομήματα και να τα κηρύξουν διατηρητέα, οδηγεί στην κυριολεκτική ισοπέδωσή τους. Η οικία της οδού Πειραιώς είναι ένα μόνο από τα κτήρια που κατ' ουδένα λόγο αξίζουν να βρεθούν κάτω από τη χούφτα του εκσκαφέα. Άλλα πρόσφατα παραδείγματα είναι τα κτήρια που κατεδαφίστηκαν ήδη στην οδό Αφροδίτης, στο κέντρο της πρωτεύουσας.
Διαμαρτυρία για τις κατεδαφίσεις
Στο χθεσινό "Π" δημοσιεύσαμε την επιστολή διαμαρτυρίας του Docomomo Κύπρου, για την κατεδάφιση του κτηρίου που ανήκε στην Τράπεζα Κύπρου και που μέχρι πρόσφατα λειτουργούσε για τη φύλαξη του ιστορικού αρχείου της Τράπεζας. Το Docomomo Κύπρου είναι μέλος του διεθνούς μη κερδοσκοπικού οργανισμού που ασχολείται με την τεκμηρίωση και διατήρηση κτηρίων, τόπων και συνόλων του Μοντέρνου Κινήματος Αρχιτεκτονικής και διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στο πεδίο της αρχιτεκτονικής κουλτούρας. Το κτήριο της Τράπεζας Κύπρου στην οδό Αφροδίτης αποτελεί ένα από τα πολλά αξιόλογα δείγματα του κυπριακού μοντερνισμού, που εξαφανίζονται καθημερινώς από τις μπουλντόζες ή τις σύγχρονες ανακαινίσεις. "Έτσι, σημαντική πολιτιστική κληρονομιά χάνεται, απουσία οποιασδήποτε πολιτικής εκ μέρους του κράτους για την αναγνώριση της μοντέρνας αρχιτεκτονικής σαν μέρος του σύγχρονου πολιτισμού μας", έγραφε χθες το Docomomo, καλώντας το Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως να δράσει αμέσως για την καταγραφή αξιόλογων δειγμάτων μοντέρνας αρχιτεκτονικής στον κατάλογο διατηρητέων κτηρίων και στην έκδοση κινήτρων για συντήρηση και αποκατάστασή τους, όπως γίνεται και στην περίπτωση των οικοδομών παραδοσιακής αρχιτεκτονικής.
Αντί κτηρίων, οι φωτογραφίες τους
Η κατεδάφιση των κτηρίων μοντέρνας αρχιτεκτονικής με ρυθμούς ντόμινο πρέπει να σταματήσει αμέσως και η Κυβέρνηση καλείται να αναλάβει τις ευθύνες της στα θέματα αρχιτεκτονικής κληρονομιάς. Τα οικοδομήματα που ανήκουν στο κίνημα του μοντερνισμού και έχουν κηρυχθεί διατηρητέα είναι μόνο μερικά από τα οικοδομήματα που έχουν την υπογραφή του σημαντικότατου Κύπριου αρχιτέκτονα Νεοπτόλεμου Μιχαηλίδη, ο οποίος είναι ομολογουμένως άξιος εκπρόσωπος του κινήματος του μοντερνισμού στην Κύπρο. Εντούτοις, δίπλα από τον Νεοπτόλεμο στέκει ο Θυμόπουλος, ο Δίκαιος και άλλοι, που σχεδίασαν πραγματικά μουσεία. Η κατεδάφισή τους και η αρχειοθέτηση των σχεδίων και των φωτογραφιών τους (τακτική που ακολουθείται ως αντάλλαγμα τύψεων;) για να τις βλέπουν οι επόμενες γενιές, δεν είναι λύση. Κι αν θεωρείται ότι η γραμμή που χωρίζει ένα κτήριο καθ' αυτό από τις φυλαγμένες σε αρχεία φωτογραφίες του είναι λεπτή, το επιχείρημα είναι τόσο ανεδαφικό, όσο ισοπεδωμένο είναι το οικόπεδο μετά το πέρασμα της μπουλντόζας.
ΓΡΑΦΕΙ ΜΕΡΟΠΗ ΜΩΥΣΕΩΣ
Κωδικός άρθρου: 727005
ΠΟΛΙΤΗΣ - 16/07/2007, Σελίδα: 21
A kind of a "dangerous supplement", marked, scarred on a body, post-orgasmically, always, already in anticipation of (a) crisis OR for a desert avec 'agape'. Mindb(l)ogg(l)ing Noise. "Avalanche, would you share my last pursuit?" (Baudelaire)
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Blog Archive
-
►
2003
(7)
- December 2003 (7)
-
►
2004
(261)
- January 2004 (22)
- February 2004 (18)
- March 2004 (43)
- April 2004 (30)
- May 2004 (29)
- June 2004 (16)
- July 2004 (14)
- August 2004 (15)
- September 2004 (11)
- October 2004 (30)
- November 2004 (21)
- December 2004 (12)
-
►
2005
(26)
- January 2005 (4)
- February 2005 (6)
- March 2005 (3)
- April 2005 (3)
- May 2005 (3)
- June 2005 (3)
- July 2005 (2)
- October 2005 (1)
- December 2005 (1)
-
►
2006
(165)
- January 2006 (1)
- February 2006 (1)
- May 2006 (3)
- June 2006 (11)
- July 2006 (23)
- August 2006 (3)
- September 2006 (16)
- October 2006 (31)
- November 2006 (35)
- December 2006 (41)
-
▼
2007
(353)
- January 2007 (58)
- February 2007 (40)
- March 2007 (46)
- April 2007 (27)
- May 2007 (20)
- June 2007 (24)
- July 2007 (30)
- August 2007 (23)
- September 2007 (21)
- October 2007 (42)
- November 2007 (18)
- December 2007 (4)
-
►
2008
(153)
- January 2008 (16)
- February 2008 (33)
- March 2008 (25)
- April 2008 (11)
- May 2008 (14)
- June 2008 (8)
- July 2008 (2)
- August 2008 (3)
- September 2008 (4)
- October 2008 (5)
- November 2008 (18)
- December 2008 (14)
-
►
2009
(151)
- January 2009 (16)
- February 2009 (20)
- March 2009 (21)
- April 2009 (11)
- May 2009 (15)
- June 2009 (8)
- July 2009 (12)
- August 2009 (3)
- September 2009 (8)
- October 2009 (12)
- November 2009 (10)
- December 2009 (15)
-
►
2010
(82)
- January 2010 (7)
- February 2010 (10)
- March 2010 (6)
- April 2010 (8)
- May 2010 (7)
- June 2010 (10)
- July 2010 (6)
- August 2010 (4)
- September 2010 (3)
- October 2010 (7)
- November 2010 (10)
- December 2010 (4)
-
►
2011
(114)
- January 2011 (5)
- February 2011 (14)
- March 2011 (34)
- April 2011 (16)
- May 2011 (14)
- June 2011 (4)
- July 2011 (6)
- August 2011 (11)
- September 2011 (6)
- October 2011 (2)
- November 2011 (1)
- December 2011 (1)
-
►
2012
(9)
- April 2012 (1)
- September 2012 (1)
- October 2012 (6)
- November 2012 (1)
-
►
2013
(3)
- August 2013 (1)
- October 2013 (1)
- December 2013 (1)
-
►
2014
(10)
- October 2014 (3)
- November 2014 (1)
- December 2014 (6)
-
►
2015
(5)
- January 2015 (3)
- February 2015 (2)
-
►
2017
(1)
- September 2017 (1)
1 comment:
ti na pei kaneis meta to,, teteleste.. :(
Post a Comment