A kind of a "dangerous supplement", marked, scarred on a body, post-orgasmically, always, already in anticipation of (a) crisis OR for a desert avec 'agape'. Mindb(l)ogg(l)ing Noise. "Avalanche, would you share my last pursuit?" (Baudelaire)

Monday, July 16, 2007

UPDATE: PERAIOS 3 IN POLITIS

Estw kai twra, meta tin 'kalypsi' tou docomomo, estw kati.

Αργοί ρυθμοί για τα διατηρητέα, γοργοί ρυθμοί για τις κατεδαφίσεις
Ένα σπίτι πέφτει, πέφτει...

Η Πολιτεία σε ρόλο θεατή βλέπει επιχειρηματίες ανάπτυξης γης να αγοράζουν σημαντικά αρχιτεκτονήματα και να τα κατεδαφίζουν για να ανεγείρουν πολυκατοικίες

Συγκίνηση και θυμό μαζί ένιωσαν όσοι αντίκρισαν πριν από μερικές μέρες τον εκσκαφέα στην αυλή του σπιτιού της οδού Πειραιώς, στον αριθμό 3. Πρόκειται για ένα σημαντικό οικοδόμημα, σχεδιασμένο το 1947 από τον Χαρίλαο Δίκαιο, έναν από τους σημαντικότερους Κύπριους αρχιτέκτονες. Η έλλειψη σαφούς πολιτικής και τέτοιων μέτρων που να διασφαλίζουν τη διατήρηση οικοδομημάτων μοντέρνας αρχιτεκτονικής, οδήγησε στην πώληση του εν λόγω σπιτιού σε μεγάλη εταιρεία ανάπτυξης γης, οπότε σύντομα -δυστυχώς- θα κατεδαφιστεί. Ότι το σπίτι που σχεδίασε ο Χαρίλαος Δίκαιος, μόλις δύο χρόνια μετά τις σπουδές του, αποτελεί δείγμα μοντέρνας αρχιτεκτονικής, είναι αναμφίβολο. Εντούτοις, η προφανής αδυναμία τόσο του Δήμου όσο και της Πολιτείας να αξιολογήσουν εγκαίρως οικοδομήματα και να τα κηρύξουν διατηρητέα, οδηγεί στην κυριολεκτική ισοπέδωσή τους. Η οικία της οδού Πειραιώς είναι ένα μόνο από τα κτήρια που κατ' ουδένα λόγο αξίζουν να βρεθούν κάτω από τη χούφτα του εκσκαφέα. Άλλα πρόσφατα παραδείγματα είναι τα κτήρια που κατεδαφίστηκαν ήδη στην οδό Αφροδίτης, στο κέντρο της πρωτεύουσας.

Διαμαρτυρία για τις κατεδαφίσεις
Στο χθεσινό "Π" δημοσιεύσαμε την επιστολή διαμαρτυρίας του Docomomo Κύπρου, για την κατεδάφιση του κτηρίου που ανήκε στην Τράπεζα Κύπρου και που μέχρι πρόσφατα λειτουργούσε για τη φύλαξη του ιστορικού αρχείου της Τράπεζας. Το Docomomo Κύπρου είναι μέλος του διεθνούς μη κερδοσκοπικού οργανισμού που ασχολείται με την τεκμηρίωση και διατήρηση κτηρίων, τόπων και συνόλων του Μοντέρνου Κινήματος Αρχιτεκτονικής και διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στο πεδίο της αρχιτεκτονικής κουλτούρας. Το κτήριο της Τράπεζας Κύπρου στην οδό Αφροδίτης αποτελεί ένα από τα πολλά αξιόλογα δείγματα του κυπριακού μοντερνισμού, που εξαφανίζονται καθημερινώς από τις μπουλντόζες ή τις σύγχρονες ανακαινίσεις. "Έτσι, σημαντική πολιτιστική κληρονομιά χάνεται, απουσία οποιασδήποτε πολιτικής εκ μέρους του κράτους για την αναγνώριση της μοντέρνας αρχιτεκτονικής σαν μέρος του σύγχρονου πολιτισμού μας", έγραφε χθες το Docomomo, καλώντας το Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως να δράσει αμέσως για την καταγραφή αξιόλογων δειγμάτων μοντέρνας αρχιτεκτονικής στον κατάλογο διατηρητέων κτηρίων και στην έκδοση κινήτρων για συντήρηση και αποκατάστασή τους, όπως γίνεται και στην περίπτωση των οικοδομών παραδοσιακής αρχιτεκτονικής.

Αντί κτηρίων, οι φωτογραφίες τους
Η κατεδάφιση των κτηρίων μοντέρνας αρχιτεκτονικής με ρυθμούς ντόμινο πρέπει να σταματήσει αμέσως και η Κυβέρνηση καλείται να αναλάβει τις ευθύνες της στα θέματα αρχιτεκτονικής κληρονομιάς. Τα οικοδομήματα που ανήκουν στο κίνημα του μοντερνισμού και έχουν κηρυχθεί διατηρητέα είναι μόνο μερικά από τα οικοδομήματα που έχουν την υπογραφή του σημαντικότατου Κύπριου αρχιτέκτονα Νεοπτόλεμου Μιχαηλίδη, ο οποίος είναι ομολογουμένως άξιος εκπρόσωπος του κινήματος του μοντερνισμού στην Κύπρο. Εντούτοις, δίπλα από τον Νεοπτόλεμο στέκει ο Θυμόπουλος, ο Δίκαιος και άλλοι, που σχεδίασαν πραγματικά μουσεία. Η κατεδάφισή τους και η αρχειοθέτηση των σχεδίων και των φωτογραφιών τους (τακτική που ακολουθείται ως αντάλλαγμα τύψεων;) για να τις βλέπουν οι επόμενες γενιές, δεν είναι λύση. Κι αν θεωρείται ότι η γραμμή που χωρίζει ένα κτήριο καθ' αυτό από τις φυλαγμένες σε αρχεία φωτογραφίες του είναι λεπτή, το επιχείρημα είναι τόσο ανεδαφικό, όσο ισοπεδωμένο είναι το οικόπεδο μετά το πέρασμα της μπουλντόζας.


ΓΡΑΦΕΙ ΜΕΡΟΠΗ ΜΩΥΣΕΩΣ
Κωδικός άρθρου: 727005
ΠΟΛΙΤΗΣ - 16/07/2007, Σελίδα: 21

1 comment:

shashoura said...

ti na pei kaneis meta to,, teteleste.. :(

Blog Archive