A kind of a "dangerous supplement", marked, scarred on a body, post-orgasmically, always, already in anticipation of (a) crisis OR for a desert avec 'agape'. Mindb(l)ogg(l)ing Noise. "Avalanche, would you share my last pursuit?" (Baudelaire)

Thursday, April 03, 2008

Εκ των υστέρων κι εξ' αποστάσεως

Είχε ξεχάσει πως είναι άνθρωπος και ταυτίστικε απολύτως με την οδό.
Ν.Γ. Πεντζίκης

Το μόνο σπίτι που απέμεινε είναι το σώμα.
Κωστής Παπαγιώργης

Το ότι η Λήδρας -ως βιογραφία δρόμου- είναι το ουσιαστικότερο και το πιο προσιτό σύμβολο της ιστορίας της Κύπρου των τελευταίων 50-60 χρόνων είναι ένα ανυπέρβλητο δεδομένο πολιτικά, οικονομικά μα και ευρύτερα πολιτιστικά. Η αυξημένη μέτα-εκλογική κινητικότητα για την διάνοιξη της, και ετσι την οσο πιο άμεση διαφοροποίηση τόσο του συμβολλικού ασυνηδειτου οσο και του πολιτικού μέλλοντος του 'Κυπριακού', διακύνδυνευσε, προς στιγμή, ακριβως την ακύρωση των στοχων μιας τέτοιας διανοιξης. Έτσι, επικοινωνιακά πρωτίστως, η πράξη χρεώθηκε, πλέον, στου πολίτες - μεσω των εκλελεγμένων δημοτικών αρχών τους. Επανήλθε όμως με τουτο τον τρόπο η Λήδρας πίσω στην Λευκωσία και στις κριτικές συζητήσεις γαι τις σχέσεις (μας) με αυτήν - χωρίς να αφήνεται πίσω το γενικότερα Κυπριακό. Η πράξη διάνοιξης της Λήδρας από την άλλη, η επέκταση της Λευκωσιας, η πρόσθεση δια μέσου της αφαίρεσης ενός απο τα πιο σημαντικά σύγχρονα πολεοδομικά χαρακτηριστικα στην πόλη, κράτησε την πόλη, ένθεν και ένθεν, πίσω απο το ειδικότερα Κυπριακό, σε ρόλο κομπάρσου.

Τα εγκαίνια της Λήδρας ως χώρος απεικονίσεων και προβολών του 'κοινού', πια, δανείστηκαν, δυστυχώς, όπως κάθε εκκίνηση, τις τεχνολογίες του τέλους. Στο δρόμο άλλωστε η κορδέλα κόβεται, κυρίως, στο τέλος. Στην αρχή εστω του τέλους του δρόμου. Το κόψιμο της κορδέλας, πέρα από τα πολύτιμα τηλεοπτικά δευτερόλπετα που χαρίζει στην δημοτική αρχή, και ταυτόχρονα πέραν της τεκμηριωσης, καθυστερημενα, τις -ποθητής- πολιτικής αλλαγής, μέσα κι από την θεμήτη μαζική προπαγάνδιση της, έχωντας υπόψιν και την προπαγανδιστική χρήση εκ των μέσα των μέσων ενάντια στην αλλαγή, μετατόπισε την λογική του βήματος-προς, της διαδικασίας δηλαδή, στην τελική οριοθέτηση της χωρικής κουλτούρας της λυσης, που μοίαζει να μην μπορεί να είναι άλλη από την λογική της πασαρέλλας - του πέρα-δώθε - και του freeze-frame. Το κόψιμο της κορδέλας επιβεβαιώνει την αδυναμία οχι της Λευκωσιας μα της Κυπρου να σκεφτει την πόλη ως αέναο συστατικό πολιτικής συμμετοχής και όχι ως σύμβολο, ως χωρικό vignette. Το κόψιμο της κορδέλας επομένως (ας μην πέρασουμε τωρα στην σημειολογική έστω ανάλυση της απελευθέρωσης πολύχρομων μπαλονιών μα και στην εικονική τους παρουσία στα παραβάν), δεν ανοίγει για να ανοίξει, μα για να κλείσει (και) την Λήδρας. Ως η τελευταία χωρο-χρονική πράξη συσχετισμού του ευρύτερα αστικού με τον 'Μακρύδρομο' (που 'δεν βγάζει πουθενά') αποκόπτει, μ' ενα ψαλιδι και μια κορδέλα, την πόλη απο τους τόπους της ως βιωμενή πολεοδομία και ως πολεοδομία βιωμάτων. Εκτος κι αν θεωρήσουμε την φαντασιακή μας αναπαράσταση κατα μήκος του ανοιγματος-πασαρέλας ως βιωμένη συμμετοχή στο αστικό.

Επισημοποιειτε έτσι, με τον πλέον επίσημο τρόπο, ο τροπος ύπαρξης της αστικής σχέση (μας) με την Λευκωσια: μια α-χαρακτηριστη σχέση εξ' αποστάσεως. Την στιγμή που η απόσταση θα έπρεπε να εκμηδενίζετε, και γεωμετρικά. Η λογική-δικαιολογία της απομάκρυνσης απο συμβολισμους κατοχής στα πλαισια ενος διαφοροποιημενου μελλοντικου διακανονισμου συμβιώσης, οπως π.χ. η ολική απουσια συρματομπλέγματων - ή ακομα και η αποχή απο την ομολογουμένως kitsch συμβολική αποκοπή συρματομπλεγμάτων - ενδυναμώνει την αντίληψη που επικρατεί οτι η ιστορικής μνήμης ισούτε με Μνημόσυνο Ιστορίας. Αντίληψη που προβάλετε και στην απόκρυψη της χωρικής ιστοριάς πίσω απο πάραβαν - πότε οριζόντια και πότε κάθετα στον κυκλοφοριακό άξονα που λέγετε Οδός Λήδρας.

Ιστορικά βέβαια η Λευκωσία, μέσα κι από μια χρονολογούμενη ετσιθελική σχέση συγγένειας μεθόδων αστικής συμμετοχής με τους του Βερολίνου, είναι δέσμια τετοιων εικονικων χειρονομιών της σχεδόν α-χρονης αποοστασιοποιημενης απεικόνησης του χώρου (της). Η ρομαντικοποίηση της εντός των τειχών πόλης μέσω των προσόψεων της (αισθητικού ελέγχου επιτρέπωντες) και η ιδιότυπη προστασία συγκεκριμένων, και συγκεκριμένα πολύτιμων, πεζοδρομίων-καναπέδων (υπαρχει άραγε ουσιώδης διαφορά μεταξύ των δυο στην Λευκωσία;) όπου συμβαίνει ένας άλλος βιασμός του δημόσιου απο το ιδωτικό είναι δύο μόνάχα - δημόσια - παραδείγματα του Λευκωσιατικου αστικού γιγνεσθαι. Η ανα-κενωση της Ληδρας μπορει να ειδωθει μεσα επίσης απο τα σχήματα του τουριστικου, ως ενα υποκατάστατο της ανύπαρκτης Λευκωσιάτικης παραλιας- πασαρέλας του α-χρονου (και εκτος συμβατικής ημερολγιακής περιόδου) κυπριακου καλοκαίριου. Ένα Checkpoint Charlie για την Ανατολικη Μεσογειο στα καλούπια με την Πλατεια Δημαρχιας, οσονούπω Potsdamer Platz;

Κι όμως. Η αρθογραφική περιγραφή της 'σεμνής' 'γιορτινής' 'τελετής', δεν αφήνει και πολλές διόδους στην φαντασία να φτάσει είτε στο Βερολινό του KITKAT Club ούτε έστω στα one-night stands της Αγίας Νάπας. Η αποποίηση της Λευκωσίας ως σχέσης, και της σχέσης (μας) με την Λευκώσια, όπως εγκαινιάστικε από την επικράτηση των τεχνολογιών της τελιολογίας των απείκονισεων και της αμετάκλητης τοποθέτησης του μέλλοντος ως παρών της μνήμης πίσω από παραβάν ά-χρονης ομοιομρφίας παρέδωσε την πόλη απο τις βάσιμες επιθυμίες του εκστασιακού εξίσταμε πίσω στην εμποροκεντρική αντιμετώπιση του συμμετέχειν. Η δυνατότητες δημιουργίας ενος συμμετοχικού αστικύυ χώρου-πόρου, στην Λήδρας, άρα, άνοιξαν και έκλεισαν αυτοστιγμής, για χάρην ενος περατού - ελεγχόμενου και αποκομένου, πολιορκημένου απο αστυ-νομιες - περάσματος.

Μόνο εαν στραβολαιμίασει κανείς, φενεται, θα δει, απ' την Λήδρας, την Λευκωσία. Πως πίανεσαι, ξαφνικά, οταν κάνεις σεξ; Ετσί. Προς το παρόν όμως η 'τελετή' παραμένει 'σεμνή' και το σώμα, οπως τα σπίτια, σεμνότυφο, για ασφάλεια, καλλυμένο.

13 comments:

Anonymous said...

Asxeton entelos... how can someone get in touch with u? or... can i?

Demetris said...

demetris_taliotis@yahoo.com

Anonymous said...

kalan i ar8rografiki perigrafi tis teletis. i or8ografiki or8otita toy keimenoy poy epien? asta ellinika k piasta egglezika

Demetris said...

Πειασ (+) τon βιλλλω μου.

En evarithikete re koumpare na kollate sta stylistiko-domika aman en en sas kaila i kritiki skepsi, estw jai ws midenistiki antithesi me to ti epilegete (toulahiston) na thkiavazete?

Ate, twra pu se ekourtisa pe mou tin na doume.
Me opoia morfi daktylografias theleis.

A ja pou se. Oute straton ekama. Tin alli fora pou en na grapsw gia otidipote pou syggenfkei me stratiwtika odofragmata, aftarhismous ktl, pe mou to na men mpainw etsi se tethkoia hwrafkia. I pou en na grafw fragments pe mopu oti en pou en katalavw pou ierarhika systimata jai koinwnikes domes.

I kame enan spell-checker gia ton blogger, poula ton, piene stin jamaica jai pnase na pnasoumen jai meis.

christos said...

to jewish museum sto telos tis lidras..inta praman a? arese mou polla lalw na paw je triti (je tetarti je pempti) fora.
spoudeos.

Demetris said...

Edika jeinoi oi axones tou a?! Etsi pou se syhizei pothen paeis jai pothen erkesai.

Anonymous said...

to 'Πειασ (+) τon βιλλλω μου.' edkiavases to ston petziki politismene anti-aftarxike kritike? pou na sou elalousa gia to periexomeno. alla ponei ama kapoios diakoptei to monologo mas, estw kai gia na pei kati anodino. discipline and punish through the discourse of power, which is everywhere, but you seem to believe to possess it in a greater extent than me.

Anonymous said...

anonymous:

Xeretizoumen.
en exw kati na pw oso afora to deftero sou post (paw paso jame), alla oso afora to prwto: annii i Lidras, touto afinni polla pramata 'panw sto trapezi'.
Telospantwn thkiavazis ena kimeno gia touti ti katastasi, jino pou eshis na pis san response en gia
tin "or8ografiki or8otita toy keimenoy"?

jino mas emarane re?
En katalavw..

An eshis na pis kati gia to periexomeno tou kimenou, be my guest, alla na kathete o allos na grafi kati (estw je an lali malakies gia esena i an lali kati pou simerizese)je esi na tou lalis gia orthografies, sigxwra me alla emena en mou kamni polli noima. Opotan anerw to post sou.

Je kati gia to telos, egw mpori na simfonw i na diafonw me tin topothetisi sou, however omws to oti tin kamnis anipografa akirwnni tin topothetisi sou / je miwnni tin se emfiali epithesi i opia meni anaspidoti. Toutos pou egrapse to kimeno ite lali malakies ite oxi toulaxiston kamni to me to onoma tou poukatw.

sorry gia tin 'paremvasi', en je kofti me -an thelete sfaxtite- alla ta dio simia pou proanefera panw itan thkio mikres parenthesis stin sizitisi sas.

kind regards

Demetris said...

@anonymous: Oi - ston Joyce.
Politismenos eisai jai fenese. Egw eimai politismikos. Jai exypnakias aman thelw.

Exakolouthas omws na men mpaineis se dialogo - oute ws sygrousi monologwn an theleis na ton thewriseis etsi - jai ara i paremvoli tou 'discipline and punish through discourss of power' (enoeis tous tropous hrisi tis glwssas jai tis dktylografias? - en jai en diki - dioti an oson afora ta coments sou en dame akoma jai oute en na fyoun opws en efyen kanena, opotan mporeis na kameis to kommati sou akoma jai shedon mesa ston 'monologo' mou, ean to blog-post en pote monologos mou) en mallon atopi. Me tin idia logiki -anti na miloume gia to periehomeno na sholiazoume tis stylistikes domes poda jai pojei (oi pws eisai i en eisai o idos anonymous pou en pantou jai mila gia ellinika, greenglish untranslatables) - jai sy nomizeis pws tin kratas (ats! eides, eipa sou to, eimai exypnakias - jai ximarismenos) parapanw mesw ton dikwn sou systimatwn axiwn, to opoia profanos thewreis pio axia 'syzitisis' - ara opws laloun jai sta receptions, catch up with you later, i am going to the get a drink. En en tis wras, oute me koftei na lysoume ta provlimata allegiance pou ehw egw jai sy oson afora tin grafi- mallon eknevrizei me touti i ypekfygi eidika etsi stigmes.

btw said...

pou les,
nai, to jewish museum itan ekthamvwtiko...

Noullis said...

@demetris:

Men tou laleis na sou ton pkiasei. An men to xapolisei ti tha kameis?

O joyce pou laleis en tzeinos po'shei mian arfh Siobhan pou ekamen emeto mes to taxi san epiyennen Ayiannapa?

Ta farmakeia potzi ti wran kleioun?

Demetris said...

Na tou kopsw ta sherka tou oxa na men xapolisei - oho villa mou pasha! Ta maniketokoumpa inta ta forw?

O joyce en o papas tous - touti i manokkikira pou laleis itoun agastromeni me ton gio tou Hitchens (ate twra) jai gia touton pou estrefen antan jai eftasan tis dejelias. Taha mou na afikei ton sporo tis imish alla to taxi inta injection jai epienan pas ta jamia pisw. San men etrwen ta souvlakia pou tin ENAD to mesomerin omws.

O piripitsis en jai en farmakeion en en?

Noullis said...

Opws eipen o taxijis: "i adrwpoi kapnizousin dioti en adrwpoi. Oi genaijes en gia xoppin pou to kamnoun"

buttonhole: still life with koutrouvoudin on a sliver stem.

Is the spelling OK??

O piripitsis einai taxydaktylourgos gie mou.

Blog Archive